Uitgelicht: organisatie van spullen

 

Ik heb jou al eerder overrompeld met verhuisnieuws, -tips en blogposts.
Je begrijpt me wel: waar het hart van vol is… 😉 Maar ik heb wel meer interesses dan enkel verhuizen en wondersponzen.

 

Dit keer richt ik me op zo goed al àlles rondom ons: spullen. Al. Die. Spullen.
Er stapelt zich immers wat op… terwijl we druk bezig zijn en soms lang geen probleem ondervinden, is daar plots het overheersende gevoel ‘waar komen al die spullen vandaan’!
Ik schets even: je bergruimte en voorraadkast is een onoverzichtelijk geheel (5 potten choco, 7 rollen keukenrol maar geen nieuwe fles ketchup in voorraad… een ramp). Je boekenkast is het pronkstuk van je woonkamer, maar je vindt er niets in terug… en moet die 20-delige reeks met oude filosofen die je kreeg van je tante echt zo centraal staan? Misschien verdient dat leuke boek – dat je wél met plezier hebt gelezen – wel die plaats.

 

En speelgoed, ja speelgoed… is meer dan eens een bron van frustratie. Zeker als het ’s avonds op dezelfde plaats blijft liggen als overdag (zijnde, in de weg).
Je hebt soms zin om alles weg te gooien, of toch iets heel gemeens te doen als het je nog langer blijft hinderen.
Je snakt dus naar overzicht, naar systemen, maar je vindt het zelf zo moeilijk om eraan te beginnen. En vooral, om het vol te houden.
Als ik hierover met anderen praat, is de conclusie: hoe herkenbaar! Zelfs ik – die doorgaans redelijk georganiseerd in het leven sta – bots ook soms op gezinsleden die er een andere – of geen – structuur op nahouden.

 

Dus ik begrijp wat de frustraties zijn van het willen opruimen, niet weten hoe te beginnen, toch maar uitstellen, zich ambetant voelen omdat je net iets hebt uitgesteld, even met oogkleppen voorbij die troep lopen, om er dan hopelijk, ooit eens – met gebogen rug en neerhangende schouders aan te beginnen. Maar het kan ook met een rechte rug en met plezier!

 

Ziehier, 5 tips, om alvast goed te starten.

 

1. Begin klein; bijvoorbeeld bij één lade of één kast.
Stel dit als doel voorop, zet het op een to do-list of Bullet Journal en – vooral – streep het door als je ermee klaar bent. Iets kunnen afvinken of doorstrepen voelt altijd beter dan gewoon zuchten en denken ‘allé, weer iets gedaan’. Neen, wees blij en trots dat je alvast dat hebt aangepakt!

En zorg voor iets lekkers als beloning 😉

 

Bewerkt 3 (9 of 13)
stel je doel, vink af én zorg voor een knabbeltje erbij 😉

 

 

2. Neem alle spullen in die lade of kast vast en stel bij alles de vraag:
‘Gebruik ik dat nog?’ ‘Maakt het me blij?’ ‘Hou ik het?’ ‘Hoe vaak zal ik het gebruiken?’ ‘Is dat hier de beste plaats?’ ‘Doe ik het weg?’ ‘Waar naartoe dan?’,… Neem enkele wasmanden of grote boxen en sorteer meteen. Dus meteen 🙂 We willen toch geen box bijhouden met het verzamelde werk van een organizing-middag? Dus beslis wat je ermee zal doen, en doe het dan ook (containerpark, kringloop, een vriendin die dit wel kan gebruiken – eerst checken of dit echt het geval is),… Maak dus verschillende boxen en label deze met: ‘houden – zelfde kast’, ‘houden – ergens anders’, ‘weg – containerpark’, ‘weg – vriendin …’. Ben je klaar met die lade of kast, doe die spullen dan ook meteen weg of zet ze meteen op die nieuwe, vaste en logische plaats.

 

3. Ochja, een rommellade mag!
Die heb ik ook, wees maar zeker. Beter die enkele prullen verzamelen in één lade, dan ze te laten rondslingeren op het werkblad van je keuken, op de salontafel of je bureau. En is die lade vol, dan weet je meteen wat gedaan 😉

 

4. Inventariseer je voorraad, en zet die op een vaste plaats samen.
Alle voeding bijeen – en voor zij die het nog wat uitdagender willen – alle koekjes, alle dranken, alle ‘aperitiefgerief’,…. Ook alle wasproducten samen, alle hygiënische toestanden (toiletpapier, Kleenex, keukenrol,…) . Als ware je de directeur van je eigen supermarkt. Bekijk ook deze to do als iets leuks, waarom spelen kids immers graag winkeltje?
Het voordeel hier is dat je in één oogopslag weet wat je nog in huis hebt. Een nieuwe pot choco kopen is echt niet nodig, als je er al 2 staan hebt.

 

20170613_154030[1818]
een zucht van verlichting… eindelijk die voorraadkast op orde

 

5. Zorg dan ook voor een duidelijk doorschuifsysteem.
Wanneer zaken uit hun voorraadruimte in de gewone kast moeten. Ik werk hier bijvoorbeeld met een mandje ‘schoolkoekjes’, En af en toe vul ik die bij (niet toevallig is het weer een zoet voorbeeld). Maar als je een goed zicht hebt op de voorraad, als dit overzichtelijk is en je alles weet staan is het maar een klein taakje om pakweg die koekjesmand aan te vullen (en dan kan je weer iets afvinken 😉 ). En die koekjesmand staat trouwens op kids-hoogte. Een gewaagde maar ook geslaagde zet: koekendoosjes vullen is hun taak ’s morgens. Ik heb hen trouwens nog niet betrapt op ochtendlijk-koekjes-eten (of ze vegen tijdig de kruimels van hun snoet).

 

koekjesmandje
de mand met schoolkoekjes: een gewaagde maar geslaagde zet

 

 

En wat dat speelgoed betreft… hieraan wijd ik binnenkort een volledige blogpost. Hierover valt zoveel te vertellen, aangezien onze kroost niet zo bezeten is door overzicht als hun moeder 😉

Maar dat is voor een volgende ‘Uitgelicht’.

 

Meer info over het aanbod van Practical Joke vind je op www.practicaljoke.be. Indien je zin hebt gekregen in een coaching sessie of traject op maat, stuur dan zeker een mail naar joke@practicaljoke.be. We werken dan samen – mét de glimlach uiteraard – naar jouw doel.

Tot snel!

Joke


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: